Durant els últims mesos hem estat treballant per poder treure a la llum el Segell gastronòmic “Gastronomia d’Origen”. El passat 30 de setembre es va dur a terme la taula de treball amb la Taula de Gastronomia per presentar des de l’Associació una proposta del projecte del Segell Gastronòmic i poder debatre i tancar diferents aspectes relacionats amb el projecte.
Després de moltes reunions vam poder anunciar la creació del segell “Gastronomia d’Origen”, una iniciativa per a la millora de la qualitat turística, que garantirà que els establiments del municipi facin productes locals i de proximitat.
Amb aquesta iniciativa es vol posar en valor l’excel·lència dels productes de l’Empordà i potenciar Roses i la comarca com una gran destinació gastronòmica perquè continuï sent capdavantera. El projecte, que està cofinançat pel GALP (el Grup d’Acció Local Pesquer), es presentarà ara als agents claus del territori per poder incorporar aportacions i la voluntat és que estigui plenament actiu a partir del 2021.
La creació d’aquest segell és una de les primeres accions que hem impulsat des de la taula de gastronomia de l’entitat. A més, des de l’Associació volem remarcar que la crisi provocada per la Covid-19 ha posat l’accent en la necessitat d’apostar ara més que mai pels productes locals i de proximitat, un fet que s’havia posat de relleu en els últims anys com a conseqüència dels efectes del canvi climàtic.
Dues categories
El segell tindrà dues categories: una, de cuina especialitzada en productes de mar, i l’altre, de cuina de mercat. A més, s’ha previst una acreditació Premium per als establiments que assoleixin un nivell d’excel·lència més elevat.
En una primera fase el segell “Gastronomia d’origen” s’implantarà a Roses però la idea és fer-ho extensiu al conjunt dels municipis de la comarca i que s’hi sumin el màxim d’establiments possibles. S’ha elaborat un llistat amb els productes que caldrà tenir en compte per obtenir el segell, sobretot el peix de les confraries del territori, els vins i olis de la DO Empordà però també la resta d’aliments que es produeixen a la comarca (carn, embotits, ous, làctics, verdures, hortalisses, fruites, pa, arròs…) fent especial incidència en els productes de temporada.
Des de l’Associació creiem que és una manera d’acreditar l’autenticitat de la cuina i una eina de promoció dels productes locals, dels productes i per a la restauració, també com una demanda del sector.
Des de la Direcció General de Pesca i Afers Marítims (DGPAM) afirmen que “tenim com un dels objectius bàsics la promoció del peix de llotja, i estem treballant també el peix de cogestió resultat del treball dels diferents comitès de cogestió que ens els últims anys s’han endegat per part de la DGPAM, tot en el marc de l’Estratègia Marítima de Catalunya 2030”.